FAQ

czyli najczęściej zadawane pytania.

Kliknij na interesującą Cię tematykę:

1. Badania

2. Zamówienia

3. Moje dane

4. Wysyłka i Dostawa

5. Płatności

6. Reklamacje


1. Badania

Kiedy warto wykonać badanie EliSpot 2 Borrelia?

Warto wykonać test EliSpot 2 Borrelia szczególnie, gdy: podejrzewasz boreliozę, a tradycyjne badania w kierunku boreliozy wyszły ujemnie i w sytuacji, gdy chcesz zweryfikować skuteczność przeprowadzonego leczenia. EliSpot 2 Borrelia bada reakcję komórek układu odpornościowego (limfocytów T) na kontakt z antygenami borelii.

Testy EliSpot są niezwykle skuteczne, ponieważ nie wykrywają przeciwciał przeciw krętkom boreliozy (tak jak testy ELISA i Western Blot), których układ odpornościowy osłabiony przez przewlekłe zakażenie, może nie produkować lub które mogą łączyć się z krętkami w niewykrywalne w testach kompleksy immunologiczne, dając fałszywie ujemy wynik badania serologicznego.

Czym EliSpot 2 Borrelia różni się od innych testów EliSpot?

EliSpot 2 Borrelia jest unowocześnionym testem EliSpot. Posiada dwa razy więcej antygenów specyficznych dla boreliozy (zwykły test EliSpot opiera się na wykorzystaniu 3 antygenów, a EliSpot 2 Borrelia opiera się na wykorzystaniu aż 6 antygenów, w tym 5 specyficznych dla krętków boreliozy). Tylko w EliSpot 2 Borrelia eliminujemy ryzyko wyników fałszywie ujemnych, sprawdzając jakość krwi (żywotność limfocytów). I tylko w EliSpot 2 Borrelia minimalizujemy ryzyko wyników fałszywie dodatnich, stosując odczynniki wysokospecyficzne tylko dla boreliozy (lub w przypadku innych badań EliSpot, innych infekcji przenoszonych przez kleszcze).

Jakie inne badania EliSpot można wykonać w Centrum Medycznym Wielkoszyński?

W Centrum oprócz EliSpot 2 Borrelia wykonujemy również inne badania EliSpot:

Jakie są przeciwskazania do wykonania badań Elispot?

Przeciwskazaniem do wykonania badań typu EliSpot (w tym EliSpot 2 Borrelia) są przyjmowane w krótkich cyklach (od kilku dni do kilku tygodni) sterydy, antybiotyki, a także leki niesteroidowe przeciwzapalne, jeśli przyjmowane były długotrwałe. W takiej sytuacji badanie EliSpot należy wykonać 6 tyg. od zakończenia leczenia antybiotykiem lub lekiem niesterydowym przeciwzapalnym oraz 6-8 tyg. od zakończenia sterydoterapii.

Zalecamy ostrożność przy wykonywaniu testów EliSpot w następujących sytuacjach:

  • Obecnie prowadzona antybiotykoterapia;

Ze względu na dynamicznie przebiegające procesy immunologiczne towarzyszące antybiotykoterapii (zwłaszcza jej początkowym etapom), zaleca się wykonywanie badań metodą EliSpot po co najmniej 6 tygodniach od zakończenia leczenia. Czas ten pozwala na uzyskanie „stabilizacji immunologicznej”, a uzyskany wynik w rzeczywistości odzwierciedla aktualny stan pacjenta. Same antybiotyki (w sensie biochemicznym i immunologicznym) nie przeszkadzają w wykonaniu testów EliSpot. Teoretycznie można więc wykonać badania w trakcie leczenia. Należy jednak pamiętać, że ze względu na dynamiczne zmiany w układzie odpornościowym zachodzące podczas leczenia, uzyskany wynik może nie odzwierciedlać statusu immunologicznego, jaki uzyskamy po zakończeniu leczenia.

  • Stosowanie glikokortykoidów i innych leków immunosupresyjnych;

Ze względu na immunosupresyjny wpływ tych leków należy liczyć się z możliwością uzyskania wyników fałszywie ujemnych. Jeśli jest to krótki cykl leczenia, to warto odczekać ok. 6-8 tygodni od zakończenia leczenia. W przypadkach stałej sterydoterapii i braku możliwości jej przerwania, badania wykonujemy w jej trakcie, pamiętając jednak o zwiększonym ryzyku uzyskania wyniku fałszywie ujemnego.

  • Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ);

Długotrwałe stosowanie NLPZ może hamować reakcje zapalne, w których uczestniczą limfocyty T oraz ich odpowiedź na antygeny w testach EliSpot. Dotyczy to w szczególności reakcji z antygenem LFA-1. Dlatego wskazane jest przerwanie leczenia i wykonanie badania po 6 tygodniach. Uwaga ta nie dotyczy pojedynczych dawek NLPZ stosowanych sporadycznie (doraźnie).

  • Infekcje

W przypadku  poważniejszych infekcjach zalecamy odczekanie z badaniem do 6 tygodni. Lekkie infekcje (np. przeziębienia) nie mają wpływu na wynik badania.

W przypadku stałej sterydoterapii jest możliwe wykonanie badania, jednak jest ono obarczone ryzykiem fałszywie ujemnego wyniku.

Lekkie infekcje (np. przeziębienia) nie mają wpływu na wynik badania. Po poważniejszych infekcjach zalecamy odczekanie z badaniem do 6 tygodni.

Jak wygląda proces wykonania badania po dokonaniu zamówienia?

Po złożeniu przez Pacjenta zamówienia na wykonanie badania za pomocą mobilnego zestawu EliSpot i po opłaceniu usługi, do dwóch dni roboczych (z reguły następnego dnia roboczego) wysyłamy Pacjentowi Mobilny Zestaw EliSpot zwykłą przesyłką kurierską.  

Pacjent samodzielnie umawia pobranie krwi, które musi być wykonane przez personel medyczny. Może się to odbyć w warunkach domowych. Przed pobraniem krwi, pielęgniarka lub inny personel medyczny jest zobowiązany do zapoznania się z Instrukcją dla Personelu Medycznego.

Zestaw z pobranym materiałem jest przesyłany do Centrum Medycznego Wielkoszyński za pośrednictwem kuriera medycznego. Pacjent może zamówić usługę kuriera medycznego samodzielnie lub z pomocą Centrum. Jeśli chce skorzystać z usług kuriera zamawianego przez Centrum, dzień przed planowanym pobraniem krwi Pacjent proszony jest o kontakt telefoniczny z Centrum w celu umówienia kuriera medycznego. Kurier powinien odebrać krew tego samego dnia, w którym była pobrana, ponieważ krew nadaje się do badania przez max 72h.

Jeśli z jakiegoś powodu nie uda się pobrać krwi, Pacjent zobowiązany jest do pilnego kontaktu z Centrum w celu odwołania kuriera. Jeśli tego nie zrobimy może zostać obciążony kosztami przesyłki medycznej.

Po dotarciu do Centrum przesyłki i po pierwszej weryfikacji, wysyłamy Pacjentowi smsem informację, że przesyłka dotarła do nas w bardzo dobrym stanie lub jeśli coś się stało w trakcie transportu z materiałem do badań, dzwonimy i ustalamy termin ponownego wysłania Zestawu.

Badania EliSpot wykonujemy w ciągu 5 dni roboczych od momentu dotarcia materiału odpowiedniej jakości do Centrum. Końcowym etapem usługi jest wysłanie wyników do Pacjenta. Odbywa się to do 8 dni roboczych. Wyniki badania wysyłamy w formie zaszyfrowanej na wskazany adres email. Na życzenie Pacjenta wyniki wysyłamy również w formie drukowanej listem poleconym, za co pobieramy opłatę (w kraju 10zł, zagranicę 20zł).

Dla ilu osób przeznaczony jest Mobilny Zestaw EliSpot służący do wysyłki materiału do badań EliSpot?

Jeden Mobilny Zestaw EliSpot przeznaczony jest dla jednego Pacjenta. Przy wysyłce większej liczby zamówień na jeden adres, pakujemy zwyczajowo do jednego opakowania dwa zestawy EliSpot. Jeśli chcesz, żeby badanie dla każdej osoby przyszło w oddzielnym opakowaniu, poinformuj o tym rejestrację przy składaniu zamówienia.

2. Zamówienia

Dlaczego w jednym zamówieniu można kupić badania EliSpot tylko dla jednej osoby?

System do zakupu testów EliSpot na stronie borelioza-badania.pl wymusza wpisanie numeru PESEL lub daty urodzenia osoby, dla której ma być wykonane badanie EliSpot. Podanie tych danych jest warunkiem otwarcia zlecenia w systemie naszego Centrum i realizacji zlecenia. Dlatego zdecydowaliśmy, że w jednym zleceniu osoba może wykupić jeden zestaw badań. Pacjent może wykupić kolejne badania, wpisując nr PESEL lub datę urodzenia osoby, dla której ma być wykonane badanie. Wykupienie większej liczby badań nie wiąże się z dodatkowymi kosztami obsługi zlecenia po stronie Pacjenta.

Jak zamówić badanie EliSpot?

Badania EliSpot można zamówić na stronie borelioza-badania.pl, klikając przy wybranym badaniu [dodaj do koszyka]. Na stronie można aktualnie zakupić w promocyjnej cenie badanie EliSpot 2 Borrelia razem badaniem EliSpot Borrelia miyamotoi (w formie gratisu) oraz dodatkowo wybrać inne badania EliSpot z Panelu „Pozostałe badania EliSpot”. Przy większej liczbie wykupionych badań obowiązuje rabat doliczany przy finalizacji zlecenia.

Jak przejść do finalizowania zlecenia?

W górnej części strony, pod menu znajduje się [Zobacz koszyk]. Po przejściu na stronę koszyka, pojawi się rabat. Po kliknięciu [Przejdź do kasy] można sfinalizować zlecenie za pomocą wybranej z dostępnych formy płatności.

Czy mogę zmienić coś w zamówieniu?

Zgodnie z regulaminem zakupów on-line, nie mamy możliwości modyfikacji zamówień już złożonych.

Czy można anulować zamówienie?

Zamówienie może anulować jedynie pracownik Centrum Medycznego Wielkoszyński pod warunkiem, że przesyłka nie została jeszcze nadana. W przypadku rezygnacji z zamówienia należy niezwłocznie zgłosić ten fakt telefonicznie pod numerami telefonów: +48 506 112 819, +48 730 300 665 w godzinach pracy Centrum.

Czy mogę usunąć przedmiot z koszyka?

Możesz dokonywać zmian w swoim koszyku do momentu zatwierdzenia zamówienia. Potem zamówienie jest przekazywane do realizacji i zgodnie z zawartą umową nie podlega zamianie na inne badanie. Rezygnacja z zamówienia jest możliwa z zachowaniem okresu wypowiedzenia, co wiąże się z obowiązkiem pokrycia kosztów wykonanych części zamówienia do czasu upływu okresu wypowiedzenia.

Ile badań mogę zamówić w jednym zamówieniu?   

Jedna osoba może wykupić w jednym zamówieniu maksymalnie jeden panel badań (min.1 badanie-max.16 badań). Aby skorzystać z systemu rabatów, wybrane badania muszą być wykupione dla jednej osoby w jednym zamówieniu.

Czy uzyskam fakturę za zakupy w sklepie internetowym?

Fakturę za zakupy wystawiamy elektronicznie, jest ona wysyłana na wskazany w zamówieniu adres mailowy. Fakturę dostaniesz drogą mailową po złożeniu zamówienia. Pamiętaj, żeby przy wypełnianiu danych uzupełnić dane, które mają się znaleźć na fakturze.

Czy poprawnie złożyłem zamówienie?

Po poprawnym złożeniu zamówienia, na stronie powinien wyświetlić się numer zamówienia wraz z informacją, że oczekuje ono na przyjęcie. Dodatkowo zostanie automatycznie wygenerowana wiadomość e-mail na podany przy rejestracji adres z numerem zamówienia i jego bieżącym statusem.

W przypadku, kiedy nie otrzymasz potwierdzenia swojego zamówienia, skontaktuj się z rejestracją.

Czy mogę sprawdzić status realizacji zamówienia?

Klienci otrzymują maile generowane automatycznie informujące o statusach: Zamówienie w trakcie realizacji, Zamówienie wstrzymane, Zamówienie zrealizowane oraz mail z informacją o numerze listu przewozowego.

Jaki jest termin realizacji zamówienia?

Maksymalny czas na wysyłkę od momentu otrzymania wpłaty wynosi 1-2 dni robocze.
Maksymalny czas na dostarczenie od momentu wysyłki wynosi 3 dni robocze (zazwyczaj jednak jest to 1 dzień roboczy).

Czy muszę być zarejestrowany, aby dokonywać zakupów na stronie borelioza-badania.pl

Maksymalnie uprościliśmy proces zakupu badań EliSpot, dlatego na stronie nie ma opcji rejestracji.

Czy można złożyć zamówienie telefonicznie bądź przez wiadomość e-mail?

W ostateczności jest taka możliwość. Prosimy jednak o zamawianie przez stronę borelioza-badania.pl. Rejestracja spełnia głównie rolę informacyjną.

3. Moje dane

Jak można skorygować błędnie podane dane (mail, dane personalne, adres wysyłki)?

Błędny adres mailowy lub inne dane można zweryfikować kontaktując się z naszą rejestracją. W takiej sytuacji prosimy o niezwłoczny kontakt drogą telefoniczną nim zamówienie zostanie wysłane.

Jak chronione są moje dane?

Dane osobowe są wykorzystywane przez firmę Centrum Diagnostyki Laboratoryjnej Tomasz Wielkoszyński i Marcin Furmański spółka jawna o realizacji zamówień i wykonania zleconych badań. Jeśli Pacjent wyrazi zgodę, może również zostać informowany o nowych produktach, usługach oraz promocjach oferowanych przez Centrum Diagnostyki Laboratoryjnej Tomasz Wielkoszyński i Marcin Furmański spółka jawna. Każdy Pacjent ma prawo wglądu do swoich danych osobowych: możliwość sprawdzenia, poprawiania i aktualizacji danych.

Czy mogę usunąć moje dane?

Pacjent może w każdej chwili zdecydować o usunięciu danych ze strony borelioza-badania.pl i jeśli się zapisał na newsletter – z marketingowej bazy danych. Musi w formie pisemnej poinformować Centrum o woli usunięcia danych i dane w serwisie zakupowym borelioza-badania.pl zostaną niezwłocznie usunięte. Wszystkie dane nie mogą zostać usunięte z uwagi na obowiązujące prawo dot. usług medycznych. Wyniki badań zostaną zarchiwizowane w systemie Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa właściwego ze względu na charakter prawny świadczonej usługi.

4. Wysyłka i Dostawa

Jak postępować, jeśli zamówiony zestaw mobilny dotrze do mnie uszkodzony?

Jeśli podczas przesyłania zestawu coś poszło nie tak, skontaktuj się z nami. Na adres rejestracja@wielkoszynski.pl prześlij opis sprawy oraz załącz skan lub zdjęcie protokołu szkody. Poinformujemy firmę kurierską o zaistniałej sytuacji i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.  

Zamówiłem więcej niż jeden Zestaw EliSpot i co dalej?

Przy wysyłce większej liczby zamówień na jeden adres, pakujemy zwyczajowo do jednego opakowania dwa zestawy EliSpot. Jeśli chcesz, żeby badanie dla każdej osoby przyszło w oddzielnym opakowaniu, poinformuj o tym rejestrację przy składaniu zamówienia.

Jakie są koszty dostawy paczki?

W ramach promocji do odwołania Centrum Medyczne Wielkoszyński pokrywa koszty jednej dostawy kuriera medycznego przy wysyłce Zestawu Mobilnego EliSpot na terenie Polski, zorganizowanej zgodnie z umową zawartą z klientem.

Czy mogę odebrać osobiście Zestaw w Centrum Medycznym Wielkoszyński?

Tak, zamówienia można odebrać w Centrum Medycznym Wielkoszyński w godzinach pracy Centrum. Odbiór osobisty nie ma wpływu na cenę Zestawu.

Zamówienie do mnie nie dotarło, co zrobić?

Należy skontaktować się z nami poprzez wiadomość e-mail, bądź telefonicznie. Dowiemy się w firmie kurierskiej, co dzieje się z przesyłką, poinformujemy Cię o tym i przekażemy kontakt do firmy kurierskiej, dla której jesteś stroną do rozmów w takiej sytuacji.

Czy zamówiony Zestaw Mobilny EliSpot może być wysłany jako prezent?

Przy zamówieniu można podać dowolny adres dostawy – np. osoby, którą chcemy obdarować. Przy zamówieniu należy pamiętać, żeby wpisać imię, nazwisko oraz PESEL/datę urodzenia osoby, dla której mamy wykonać badanie.

Czy mam możliwość otwarcia paczki w obecności kuriera?

Kurier ma obowiązek poczekać, aż sprawdzisz stan i zawartość paczki w jego obecności.
Zalecamy taką weryfikację przesyłki, gdyż znacznie ułatwia to ewentualne reklamacje.

Czy adres dostawy może być inny niż adres zamawiającego?

Adres dostawy dla każdego składanego zamówienia może być inny. Prosimy o podanie odpowiedniego adresu do wysyłki w momencie składania zamówienia.

Czy mogę zamówić Zestaw Mobilny z opcją wysyłki zagranicę?

Obecnie oferujemy dostawę zamówień wyłącznie na terenie Polski.

5. Płatności

Jakie są dostępne opcje płatności i honorowane karty na stronie borelioza-badania.pl?

Za bezpieczeństwo transakcji na stronie borelioza-badania.pl odpowiada nasz partner – Dotpay. Szczegóły dot. możliwych form płatności znajdują się tutaj: https://borelioza-badania.pl/platnosci/

Skąd otrzymam nr konta i dane do przelewu?

Po poprawnym złożeniu zamówienia numer konta wyświetla się na ekranie wraz z danymi, dodatkowo wysyłany jest on w wiadomości e-mail. Numer konta jest również dostępny na naszej stronie.
W przypadku korzystania z innych form płatności Dotpay, numer konta może być inny niż w przypadku zwykłego przelewu internetowego.

Co mam zrobić jeśli wybrałem/am płatność on-line a nie dokonałem/am wpłaty?

Jeżeli płatność on-line nie powiodła się podczas składania zamówienia, nie dostaniesz potwierdzenia na maila o dokonaniu zamówienia. Brak maila oznacza to, że prawdopodobnie nie dokonałeś zakupu i Twoje konto nie zostało obciążone płatnością. W takiej sytuacji dokonaj zamówienia jeszcze raz.

Kiedy zostanie odnotowany mój przelew i kiedy zamówienie zostanie zrealizowane?

W przypadku korzystania z form płatności on-line, informacje o przelewie dostajemy niezwłocznie po dokonaniu płatności. W przypadku dokonania zwykłego przelewu, czas oczekiwania wynosi do 3 dni roboczych.

Jakie są dane do przelewu zagranicznego za zakupione przedmioty?

Aktualnie nie wysyłamy zestawów EliSpot zagranicę. Jeśli jednak chcesz zamówić z zagranicy badanie z Zestawem, który ma być dostarczony na terenie Polski, numer konta pozostaje bez zmian IBAN: PL 10 1050 1230 1000 0092 3653 5846. Natomiast wymagany będzie dla naszego banku Kod BIC SWIFT: INGBPLPW.  

6. Reklamacje

Co zrobić, gdy zawartość paczki jest inna niż zamówiona, bądź niekompletna?

Fakt należy zgłosić bezpośrednio do rejestracji drogą mailową lub telefoniczną w celu wstępnej weryfikacji problemu.

Jak długo trwa rozpatrywanie reklamacji?

Reklamacje są rozpatrywane najpóźniej do 14 dni od momentu złożenia stosownej reklamacji drogą pisemną na adres:

Centrum Medyczne Wielkoszyński

Aleja Marszałka Piłsudskiego 10

41-300 Dąbrowa Górnicza

Jednak najczęściej staramy się realizować je na bieżąco.

Co zrobić, gdy zobaczę, że przesyłka jest z zewnątrz uszkodzona (np. ślady wgniecenia)?

Należy w obecności kuriera sporządzić protokół szkody i przesłać mailem na adres rejestracja@wielkoszynski.pl wraz z informacjami na temat zaistniałej sytuacji. Przekażemy informacje firmie kurierskiej i prześlemy Ci kontakt do firmy. Usługi kuriera medycznego świadczy zewnętrzna firma TNT, która odpowiada za przesyłkę od momentu odebrania przesyłki od pracownika Centrum. W przypadku uszkodzeń lub zagubienia zestawu mobilnego prosimy o kontakt celem jak najszybszego dostarczenia Państwu nowego zestawu.